Pro lepší život

Program Pro lepší život je akční plán společnosti Electrolux s cílem přispět v horizontu jedenácti let k lepšímu a udržitelnějšímu životu. Základem programu je postupně se doplňující seznam 100 aktivit, které jsme se zavázali uskutečnit do roku 2030 a které jsme si rozdělili do čtyř hlavních oblastí: lepší stravování, lepší péče o oblečení, lepší domácí prostředí a lepší společnost.

 

PŘEČTĚTE SI VÍCE ZDE

 

100 aktivit

Hlavní náplní programu Pro lepší život je seznam činností, které se zavazujeme realizovat v průběhu 11 let. Seznam budeme postupně doplňovat a do roku 2030 bude obsahovat 100 aktivit. Každá aktivita nám pomůže splnit vytyčené cíle v jedné ze čtyř hlavních oblastí.

Tyto aktivity zahrnují spolupráci s partnery, odborníky z oboru a respektovanými tvůrci změn – dokonce i s jinými značkami – po celém světě. Nemůžeme nastartovat rozsáhlou změnu, aniž bychom se podívali dál než jen na sebe.

Cíle do roku 2030

Lepší stravování

Naším cílem je, co nejvíce lidí inspirovat ke způsobu stravování, který je lepší pro ně i pro naši planetu. Chceme zvyšovat povědomí o výživové hodnotě toho, co lidé konzumují, a zároveň ukazovat, jak příjemné může být zařazení i udržitelnějších surovin, zejména rostlinných variant. Chceme také přispět ke snížení plýtvání potravinami.

Cíl do roku 2030: Učinit z udržitelného stravování preferovanou volbu.

Lepší péče o oděvy

Moderními technologiemi a inspirací pro lepší péči o všechny tkaniny chceme prodloužit průměrnou životnost oděvů a zároveň snížit dopad na životní prostředí až o polovinu. Chceme také přispět k udržitelnějšímu přístupu k módě.

Cíl do roku 2030: Dosáhnout toho, aby oblečení vydrželo dvakrát déle a s polovičním dopadem na životní prostředí.

Lepší domácí prostředí

Při plnění tohoto cíle urychlíme vývoj řešení, která umožní více lidem dosáhnout udržitelně zdravějšího bydlení.

Cíl do roku 2030: Zajistit zdravější a udržitelnější domovy prostřednictvím inteligentních řešení pro vzduch, vodu a podlahy.

Lepší společnost

Prostřednictvím odpovědnější výroby a získávání zdrojů chceme docílit toho, aby naše výroba byla klimaticky neutrální a námi provozované továrny generovaly nulový odpad. Naším záměrem je vyvíjet výrobky v souladu s cílem OSN v oblasti klimatu a budeme se snažit nabízet obchodní modely a designy, které optimalizují využívání zdrojů.

Cíl do roku 2030: Učinit naše podnikání klimaticky neutrálním a oběhovým.

Zpráva o lepším životě

Globální studie zkoumající postoje spotřebitelů a výzvy, jimž čelí, v oblasti udržitelného života.

Stojící muž a žena sedící na schodech.

Představujeme intuitivní vaření

Výrobky z naší řady kuchyňských spotřebičů jsou tak intuitivní, že ani nemusíte přemýšlet. Místo toho se můžete soustředit na chutě, rodinu a přátele. Pro lepší život. Navrženo ve Švédsku.

Lepší stravování

Pokud jde o naše zdraví, je jídlo tím vůbec nejdůležitějším faktorem. Zároveň je rozhodující i pro zdraví naší planety – potravinářský průmysl se totiž podílí celou jednou třetinou na celosvětové spotřebě energie a více než 20 % na globálních emisích.* O to více šokující je, že 30 % potravin, které si koupíme, vyhodíme,** přestože jedna devítina lidí na světě každou noc usíná hladová.*** Proto chceme lidem pomáhat, aby si vybírali lepší formy stravování, a to způsobem, který je nenáročný a příjemný.

* Zdroj: OSN SDGs, 2018

** Zdroj: OSN SDGs, 2018

*** Zdroj: Nadace potravinové pomoci

Cíl pro rok 2030: Učinit z udržitelného stravování preferovanou volbu

Naším cílem je inspirovat lidi k tomu, aby se stravovali, získávali a zpracovávali potraviny způsobem, který je prospěšný pro ně i planetu, aniž by to bylo na úkor požitku.

Jak toho dosáhneme

Budeme se snažit prosazovat inovace výrobků, vzdělávat spotřebitele, provádět další výzkum a navazovat smysluplná partnerství. V rámci programu Lepší stravování chceme:

  • snížit plýtvání potravinami;
  • inspirovat k většímu zájmu o rostlinnou stravu;
  • minimalizovat nutriční ztráty v potravinách;
  • zlepšovat zážitek z udržitelného stravování díky lepším chutím, texturám a barvám;
  • usnadnit zavádění všech těchto prvků do každodenního života.

„Vždy se snažíme najít lepší řešení pro uchovávání potravin. Udržitelné stravování je však také o změně chování. Jde o to dělat malé kroky pro větší cíl.“

Hanna Nykänen

Odbornice na uchovávání potravin, Electrolux, Švédsko

GRO – pro udržitelné stravování

Seznamte se s GRO* – světově unikátním konceptem inovativní kuchyně, který jsme vytvořili v souladu s principy udržitelného stravování. Je to ukázka futuristického přístupu, který klade důraz na pestrou rostlinnou stravu a díky kterému se domácí vaření stane zábavou.

*Švédský výraz pro klíčení

Globální potravinový systém

V současné době produkujeme, nakupujeme a konzumujeme potraviny způsobem, jako bychom jich měli neomezené množství. Koncept GRO nabízí novou perspektivu a možnost posunout se k udržitelnějšímu způsobu života. Pokud začneme hospodárněji nakládat s potravinami a jíst zdravěji, můžeme společně napravit současný nefunkční globální potravinový systém.

Přechod k rostlinné stravě

Konceptem GRO vás chceme inspirovat k tomu, abyste do svého jídelníčku zařadili více rostlinné stravy. Vycházíme z doporučení výboru EAT-Lancet*, který sestavil model stravování založený na šetrném zacházení s potravinami a ekologickém životním stylu. Vlastní zdraví i zdraví naší planety můžeme ovlivnit změnou globálního potravinového systému a přechodem k udržitelnosti.

*Nezávislý výbor složený ze 37 předních světových vědců z různých oborů ze 16 zemí.  

Individuální řešení

GRO je naší vizí kuchyně budoucnosti. Je to variabilní a vzájemně se doplňující systém, který vám pomůže vybudovat ekologické stravovací návyky. Jeho inovativní design boří tradiční představy o uspořádání kuchyně a zároveň vám usnadňuje cestu ke zdravějšímu a udržitelnějšímu způsobu života.

  • Moderní kuchyně
    1
    Péče – promyšlený design

    Oslavujte rozmanitost potravin a užívejte si to nejlepší, co příroda nabízí. Modulární systém GRO tvoří úložné přihrádky (police), které umožňují uchovávat ingredience v těch nejlepších podmínkách pro co nejdelší využití.

  • Houba
    2
    Vaření – intenzivní chuť

    Objevujte nové chutě, dovednosti a techniky vaření s nástroji, které harmonicky ladí s variabilním prostorem. GRO mění udržitelné stravování v neobyčejný zážitek.

  • Displej na stole
    3
    Osobní poradce – interaktivní systém

    Stravujte se udržitelně s pomocí funkce Coach, digitálního výživového poradce, který rozumí vašim potřebám, sleduje vaše návyky a vede vás ke správným rozhodnutím.

Naše vize budoucnosti

Věříme, že globální potravinový systém může fungovat za předpokladu, že se všichni budeme stravovat udržitelněji. GRO je manifest změny – k větší rozmanitosti a zdravějšímu výběru potravin.

Přečtěte si více

Jedna kuchyně. Nekonečně mnoho možností

Modulární systém GRO lze variabilně sestavit podle potřeby. Je to velmi revoluční koncept, který mění dosavadní uspořádání kuchyňského prostoru a podporuje pestrost při výběru surovin a udržitelný způsob stravování.

  • Nástěnné úložné police
    Modulární přihrádky

    Kuchyňské modulární přihrádky GRO jsou jako kostky stavebnice. Můžete je různě kombinovat a tak snadno přizpůsobit svému prostoru, svým potřebám. Každý díl je navržen tak, aby vám zjednodušil cestu k pestré rostlinné stravě.

  • Skladování celozrnných surovin
    Vyhrazeno pro obiloviny a luštěniny

    Úložný systém pro obiloviny a luštěniny vám umožní uchovávat různé druhy, abyste se mohli nechat inspirovat jejich rozmanitostí a objevovat nové zdroje bílkovin.

  • Moderní lampa na pracovní desce
    Severská udírna

    Experimentujte s chutí a vneste do rostlinných receptů nový rozměr. Severská udírna je inspirovaná skandinávskou kuchyní, jejími kuchaři a švédským dědictvím společnosti Electrolux a je součástí naší prémiové kolekce.

  • Chřest a salát
    Rostlinná galerie

    Mějte čerstvé ovoce a zeleninu neustále na očích. Ve speciálních přihrádkách za texturovaným sklem se jí dostane té nejlepší péče.  

  • Digitální aktualizace na stole
    Osobní poradce

    GRO Coach je váš digitální průvodce zdravým vařením. Sleduje vaše návyky, aby lépe porozuměl vašim potřebám a mohl vás vést k udržitelným volbám.

Lepší péče o oblečení

Za posledních 20 let jsme zčtyřnásobili počet oděvů v našem šatníku.* K tomu je nutné přičíst skutečnost, že 90 % oblečení vyhodíme dříve, než je nutné.** Z části je to dáno rychle se měnící módou, zčásti následnou péčí. Kvůli špatným a zastaralým návykům při praní se životnost oděvů zkracuje. Vzhledem k tomu, že módní průmysl je čtvrtým největším znečišťovatelem životního prostředí na světě,*** je načase změnit náš přístup k módě a ke způsobu, jakým pečujeme o naše oděvy.

* Zdroj: Fashion Revolution

** Zdroj: AEG Care Label Project

*** Zdroj: Measuring Fashion, Global Impact Study 2018

Cíl do roku 2030: Oblečení vydrží dvakrát déle a s polovičním dopadem na životní prostředí

Chceme lidem názorně ukázat, jak lépe pečovat o oblečení a prodloužit tak jeho životnost, a zároveň minimalizovat dopad péče o oblečení na životní prostředí o polovinu.

Jak toho dosáhneme

Budeme se snažit prosazovat inovace produktů, vzdělávat spotřebitele, provádět další výzkum a navazovat smysluplná partnerství. V rámci programu Lepší péče o oblečení se zaměříme na:

  • prodloužení životnosti oděvů modernizací technologií a návyků v péči o oblečení;
  • snížení dopadu péče o oděvy na životní prostředí;
  • umožnění péče o všechny typy tkanin;
  • prosazování udržitelnějšího přístupu k módě.

„Musíme se dívat na to, co už máme k dispozici, jako na primární zdroj, místo toho, abychom dál zatěžovali přírodu.“

Orsola de Castro

Inovátorka v módním průmyslu, Fashion Revolution, Velká Británie

Prodlužte životnost vašeho oblečení

To, jak zacházíme s oblečením, má významný dopad na životní prostředí. Věříme, že když se o své oblečení budeme lépe starat dnes, můžeme vybudovat udržitelnější zítřek. Dopřejte svým oděvům delší životnost s řadou spotřebičů Electrolux PerfectCare.

Lepší domácí prostředí

Špatná kvalita ovzduší ohrožuje lidské zdraví. Podle OSN žije 92 % lidí v místech, kde znečištění překračuje doporučené limity. To, že většinu času trávíme v interiéru – v průměru asi 16 hodin denně* – situaci jen zhoršuje. Kvůli nedostatečnému větrání může být koncentrace škodlivých látek v interiéru často až pětkrát vyšší než venku.* Řešení ale existuje. A my můžeme usilovat o to, abychom zlepšili domácí pohodu.

*Zdroj: BEAMA – My Health

Cíl pro rok 2030: Udělat domovy zdravějšími a udržitelnějšími díky chytrým řešením pro vzduch, vodu a podlahy

Cestou k tomuto cíli urychlíme vývoj řešení, která umožní více lidem dosáhnout zdravějších domovů udržitelnějším způsobem.

Jak toho dosáhneme

Urychlíme vývoj řešení, která umožní více lidem dosáhnout zdravějších domovů udržitelnějším způsobem. To může zahrnovat:

  • vývoj sofistikovaných řešení pro péči o vzduch a podlahy, která budou poháněna digitálními technologiemi;
  • optimalizaci vnitřního prostředí a vývoj spotřebičů, které účinněji využívají zdroje a mají menší dopad na klima.

 

„Kvalita vnitřního prostředí se v porovnání s minulostí zhoršila 2 až 5krát.“

Monica Celotto and Fiorella Trivillin

Inovátorky v oblasti kvality a udržitelnosti ovzduší, Electrolux, Itálie

Lepší společnost

Pokud naše budoucnost závisí na rozhodnutích, která učiníme dnes, musíme všichni sehrát svou roli. Neplatí to ale jen pro jednotlivce. Abychom utvářeli život k lepšímu, jsme odhodláni utvářet k lepšímu i samotnou společnost Electrolux. Musíme se podívat na celý náš výrobní proces, jak fungují naše továrny, jaké používáme materiály a také na to, jak můžeme optimalizovat životnost našich produktů a zajistit správné používání spotřebičů pro maximální efektivitu v nakládání se zdroji.

Cíl do roku 2030: Učinit naše podnikání klimaticky neutrálním a oběhovým

Naším cílem je, aby naše továrny byly bezodpadové a plně klimaticky neutrální a zároveň vyvíjely produkty, které maximalizují účinnost využívání energií i dalších zdrojů.

Jak toho dosáhneme

Budeme se snažit prosazovat inovace produktů, vzdělávat spotřebitele, provádět další výzkum a vytvářet smysluplná partnerství. V rámci programu Lepší společnost chceme:

  • zajistit, aby naše výroba byla klimaticky neutrální;
  • provozovat továrny s nulovým odpadem;
  • vyvíjet naše produkty v souladu s klimatickým cílem OSN;
  • nabízet obchodní modely a návrhy, které optimalizují využívání zdrojů.

„Myslím, že v budoucnu budeme na tuto dobu vzpomínat jako na klíčový okamžik. A až se budu ohlížet zpět, chci ji vidět jako okamžik, který nás přiměl změnit se k lepšímu.“

Jonas Samuelson

Generální ředitel a prezident společnosti Electrolux

Úvod

Chceme spotřebitelům pomoci osvojit si v jejich každodenním životě udržitelnější návyky. Abychom však mohli účinně prosazovat změny, musíme pochopit rozdíl mezi ekologickými záměry a skutečným chováním. V celosvětovém průzkumu jsme zkoumali postoje a obavy související s udržitelnými záměry a chováním v oblasti stravování a péče o prádlo a domácnost.

Údaje a poznatky z průzkumu nám pomohou pochopit, jak můžeme nadále spotřebitele podporovat a pomáhat jim překonávat překážky – a překlenout tak ekologickou propast – které jim brání v dodržování jejich ekologických záměrů.

Na průzkum odpovědělo 9 320 respondentů v devíti městech: Stockholm, San Francisco, Hanoj, Šanghaj, Buenos Aires, Santiago, Varšava, Sao Paolo a Melbourne. Tato města představují pro společnost Electrolux klíčové trhy a zároveň patří k nejpokrokovějším, pokud jde o udržitelné chování.

Přečtěte si více

Co lidé považují za udržitelný přístup k jídlu?

Za nejudržitelnější přístup k potravinám je považována minimalizace jejich plýtvání, což 36 % respondentů považuje za jedno ze tří opatření pro udržitelné stravování. Na druhém a třetím místě co do nejudržitelnějšího zacházení s jídlem je pak konzumace sezónních a domácích potravin. Pouze 18 % respondentů uvedlo, že nejudržitelnějším přístupem je konzumace rostlinné stravy.

Rostlinná strava je strava, která se skládá převážně nebo zcela z potravin rostlinného původu, včetně zeleniny, obilovin, ořechů, semen, luštěnin a ovoce, a obsahuje jen málo nebo žádné živočišné produkty (zdroj: Wikipedie).

Jak se lidé chovají?

Minimalizace plýtvání potravinami je nejčastějším udržitelným chováním, 53 % respondentů uvedlo, že jej praktikuje v každodenním životě. Pouze každý čtvrtý se stravuje rostlinnou stravou.

Jaké jsou mezery v oblasti chuti?

Ambice spotřebitelů omezit plýtvání potravinami jsou vysoké, ale nějak se jim nedaří jednat. Oproti dnešku chce 32 % respondentů snížit plýtvání potravinami. Nicméně 60 % z nich vyhazuje potraviny jednou týdně nebo častěji. Nejčastějším důvodem vyhazování potravin je prošlé datum spotřeby a to, že se čerstvé potraviny příliš rychle kazí. Zelená mezera pro rostlinnou stravu je malá a pouze 18 % respondentů uvedlo, že by chtělo jíst více rostlinné stravy. Hlavními překážkami, které jim v tom brání, jsou obavy z nedostatečného příjmu živin z rostlinné stravy, z toho, že se po jídle nebudou cítit dostatečně zasyceni, a také to, že jim chybí chuť a konzistence živočišných produktů, a také pocit nezasycení po jídle.

Zelená mezera pro rostlinnou stravu je malá a pouze 18 % respondentů uvádí, že by chtěli jíst více rostlinné stravy. Hlavními překážkami jsou obavy z nedostatečného příjmu živin z rostlinné stravy, a z toho, že se po jídle nebudou cítit dostatečně zasyceni.

Pouze 1 z 5 respondentů považuje rostlinnou stravu za nejefektivnější způsob udržitelného stravování. Naproti tomu přibližně 30 % celosvětových klimatických emisí pochází z produkce potravin (zdroj: Zvláštní zpráva IPCC o změně klimatu, krajině a půdě, 2019).

 


Co lidé považují za udržitelný přístup k péči o oděvy?

Pět z 10 respondentů uvádí, že jim chybí znalosti o udržitelných postupech v rámci péče o oděvy. Přesto si 69 % respondentů uvědomuje, že prodloužení životnosti oděvů je účinným udržitelným postupem. Na otázku, jak definovat udržitelnou péči o oděvy, respondenti uvádějí praní plného prádla a používání spotřebičů s úsporou vody.

Jak se lidé chovají?

To, jak se staráme o své oblečení, je z velké části založeno na zvyku. Pouze 40 % respondentů se aktivně snaží prodloužit životnost svých oděvů. Pouze 48 % dbá na to, aby vždy pralo plnou náplň, což naznačuje prostor pro zlepšení v této oblasti. Oblečení se pere kvůli nepříjemnému zápachu nebo skvrnám, ale také jednoduše jen pro dobrý pocit z čerstvě vypraného oblečení. Praní při nižších teplotách není časté, aktivně ji praktikuje jen 1 ze 3 respondentů, a to navzdory skutečnosti, že jsou prací prostředky často stejně účinné i při nižších teplotách.

Jaké jsou mezery v oblasti péče o oděvy?

Největší mezerou v rámci péče je, že respondenti uvádějí, že chtějí používat energeticky účinnější pračky. Jednou z nejmenších mezer je pak mezera pro praní při nižších teplotách, kdy pouze 14 % respondentů chce častěji snižovat teplotu. Hlavními překážkami pro snížení teploty je zvyk dodržovat pokyny na etiketě a přesvědčení, že při nižších teplotách se nelze zbavit skvrn. A pouze každý čtvrtý věří, že snížení teploty je udržitelnější.


Co lidé považují za příčinu znečištění vnitřního ovzduší?

Udržování kvality vnitřního ovzduší je pro respondenty prioritou, přičemž 4 z 5 respondentů uvádějí kvalitu vzduchu a čistotu jako dva nejdůležitější faktory pro pohodu v domácnosti. Přesto se pouze 39 % respondentů cítí být schopno přispět ke zlepšení kvality vnitřního ovzduší.

Polovina respondentů tvrdí, že zná příčiny znečištění vzduchu v interiéru, a 41 % se domnívá, že negativní vliv na kvalitu vzduchu v interiéru má vysávání. Za nejhorší znečišťující látky považují kouření v místnostech, pesticidy a sprej na vlasy nebo tělo.

Co lidé dělají, aby kvalitu vzduchu v interiéru zlepšili?

Nejčastějšími opatřeními ke zlepšení kvality vzduchu v domácnosti je větrání a vysávání, ačkoliv 41 % respondentů tvrdí, že vysávání přispívá ke znečištění vzduchu v místnosti. Jen málo lidí si myslí, že mají vůbec možnost zlepšit kvalitu vzduchu v místnosti.

Jaké jsou mezery v oblasti péče o domácnost?

Největší nedostatek spočívá v tom, že si respondenti přejí používat čističky vzduchu ke snížení alergenů a znečišťujících látek v interiéru.

Chcete-li získat přístup k celému průzkumu, napište prosím na e-mail kamilla.dala@electrolux.com.

Století většího pohodlí v domácnosti

Electrolux byl založen s myšlenkou, že vysavače budou lehčí a snadno použitelné v domácnostech. Značka potom po celém světě propagovala svůj vysavač jako nástroj ke zlepšení zdraví a hygieny. A jejich vývoj pokračoval. Od praktických kolejnic, které zakladatel Axel Wenner Gren umístil na model V, až po uvedení prvního robotického vysavače na světě. Tím ale naše cesta nekončí.

Století lepší péče o prádlo

Pračka je považována za největší vynález průmyslové revoluce, protože zásadně ovlivnila úlohu žen ve společnosti. Díky pračkám, a to včetně revolučního modelu W20 z roku 1940, přezdívaném jako plovoucí křídlo, umožnil Electrolux lidem trávit čas činnostmi, které mají opravdu smysl. Ať už ho věnují vzdělávání, rodině, koníčkům, nebo aktivnímu odpočinku.

Století chuťových zážitků

Vytvářet příjemné kulinářské zážitky bylo vždy hnací silou našich inovací v kuchyni. V průběhu naší historie jsme vycházeli ze zkušeností, které jsme postupně získávali při spolupráci s profesionálními šéfkuchaři. Ať už je to revoluční asistenční kuchyňský robot, nebo multifunkční trouba CombiSteam. A takových spotřebičů máme mnohem více.

product exhibition

Electrolux Assistent: typický design

V roce 1939 požádal Electrolux švédského designéra a inženýra Alvara Lenninga, aby zmenšil profesionálního robota do kompaktnějších rozměrů, které by lépe vyhovovaly domácímu použití. Kdo by tušil, že se kuchyňský robot Electrolux Assistent stane jedním z vlajkových spotřebičů společnosti, a to jak pro svou maximální spolehlivost, tak pro svůj typický design.

Revoluční model V

Model vysavače s označením V byl vybaven tenkými kovovými kolejnicemi, které umožnily vysavači hladce klouzat po podlaze. Oproti svým předchůdcům byl menší a výrazně lehčí. Přesto dokázal účinně vysávat prach a nečistoty. Kolejnice byly inovací samotného zakladatele značky Axela Wenner Grena. Konstrukce vysavače pak odrážela tehdejší trend v průmyslové výrobě, který vzešel od německého architekta Petera Behrensena. 

První na světě: "kulatá plechovka"

První myčka na světě byla uvedena na trh v roce 1959 s označením D10 a říkalo se jí „kulatá plechovka“. V době, kdy většina kuchyní nebyla pro myčky uzpůsobena, mohla být D10 instalována ve větší kuchyni bez nutnosti náročných úprav.